Euskonews-en zure iritzien berri izan nahi dugu. Bidal itzazu!
Euskonews aldizkarian parte hartu nahi al duzu?
Arbaso Elkarteak Eusko Ikaskuntzari 2005eko Artetsu sarietako bat eman dio Euskonewseko Artisautza atalarengatik
On line komunikabide onenari Buber Saria 2003. Euskonews
Astekari elektronikoari Merezimenduzko Saria
Josemari VELEZ DE MENDIZABAL AZKARRAGA
Batzuetan denbora pasa liburutegiko arasetatik sekulan mugitutako libururen bat hartzen dugu eta ordu goxoak ematen ditugu berarekin. Ez dakigu nola iritsi den hartara ezta nork utzi zuen ere. Baina gertatzen da, bai, bere orrialdeetatik barrena egiteaz gain gure barnean interesa piztu egiten dela, agian ez hainbeste eskaintzen duen mezuarengatik eta gehien harritzen gaituena liburuaren beraren tesiaren garapena da.
Liburu bitxi horietako bat irakurtzeko aukera izan dut. Kasu honetan, aitortu behar dut, liburua utzi didana ere harrituta etorri zait, ez baitzuen ulertzen nondik joan zitekeen tramaren haria, eta asti gehiago dudalakoan nonbait, nire eskuetan utzi dit, begirada bota diezaiodan. Eskertzen diot detailetxoa, biziki gozatu baitut irakurketarekin.
Historia de la Universidad de Irún-Uranzu du titulua aipatu liburu horrek eta Iruñean argitaratu zen 1738an. Liburuaren egilea Francisco de Gainza izan zen, Lezon jaio eta Irungo erretorea bera. Liburuaren teoria, bere 252 orrialdeetan, Irun Tubalen eraginez sortu zela da. Bada ezpada ere, diodan Tubalen mitoa kristautasunaren hastapenetan piztu zela, eta ez —prezeski— askotan egotzi nahi izan zaigun bezala euskaldunon eskutik, baizik Vespasiano enperadorearen garaiko Flavio Josefo judutarraren eraginez. Horren esanetara —Genesisen oinarritua—, Noeren Jafet semearen semea izan zen Tubal, iberiar herriaren sortzailea, alegia. Sevillako San Isidoro izan genuen teoria horren defendatzailerik sutsuenetakoa. Eta horren arabera, euskaldunak bide dira iberiar penintsulako herririk zaharrena. Beraz, zuzen-zuzenean Noeren bilobak gara euskaldunok. Polita, ezta? Teoria horren sustatzailerik porrokatuenetakoa Esteban Garibay historialari arrasatearra izan genuen.
Francisco de Gainzaren Historia de la Universidad de Irún-Uranzu Iruñean argitaratu zen 1738an.
Arrasatearrari jarraiki dio Francisco de Gainzak liburuan: “Garibay da a entender que los primeros edificios fabricados por Noe fueron casas solas en los montes de Armenia y en sus faldas y laderas y esto se hace muy verosímil... y aquellas casas solas son los primeros solares de este segundo nuevo mundo”.
Gainzak ez du aurreko parrafoa esateagatik bakarrik jartzen, baizik eta baieztapen horretatik ondorioztatzen du Irunen baserri mordoa dagoela sakabanatuta, eta hori dela, hain zuzen, Tubalen eragin zuzenarengatik. Gainzak honela segitzen baitu idazten: “Suponiendo ser Tubal el primer rey y fundador de España, y que el el lenguaje que trajo fue de los que Dios introdujo para su confusión en la Torre de Babel... yo con Garibay sigo la opinión de que a poblar empezó en la Cantabria... formando estancias y casas de habitación en los altos de los montes y en sus faldas y soleras... poniéndolas nombres propios de su lenguaje, que aún hoy conservan y son de legítimo vascuence...”.
Tesia borobiltzeko Gainzak berriz ere Garibay hartzen du iturburutzat: “Por el crecido número de casas edificadas en los montes se colige la antiguedad de Irun, y que su fundación fue de las primitivas y aún se puede decir que fueron tubalinas, por haber sido hechuras de Tubal...pues como dice Garibay si en aquel tiempo por necesidad no se hubiesen edificado los solares de Cantabria entre riscos y peñas...”.
Ikus daitekeen bezala, XVIII mendean historiografia artean mitoetan oinarritzen zen, hein handi batean.
Gertatu zen, Gainzaren liburu horri Irun ondoko hondarribitar batek jarri ziola kontrapuntua 1738an bertan. Manuel Calatayud Amasa lekaide zisterziense eta Fitero eta Calatayudeko abatea izan zen erantzuna eman ziona. Apaiza eta monjearen arteko idatzizko liskarra sortu zen, deskalifikazio nabarmenekin. “Examen leve de la historia de Irún-Uranzu” du Calatayuden liburuak titulua.
Ezin dakioke uka Calatayud Amasari ironia bere idazki luzean1: “Grande privilegio, y tan singular, que ningún otro Pueblo lo puede pretender, sin que aún los más hipocondríacos oyentes celebren la pretensión con la salva de algunas carcajadas; pues cuando el mismo autor dice... “Nada encuentra en el Mundo que sea permanente, y todo lo ve, que el tiempo con su insensible voracidad destruye” Todo el pueblo de Irun, en más de cuatro mil años, que según el cómputo del martirologio romano, han corrido desde Tubal hasta ahora, se ha mantenido en un mismo ser, sin que la lima sorda del tiempo se haya atrevido llegar a él...”.
Irungo baserriei dagokienez, hondarribitarra ere mitoaz baliatzen da: “Fúndase nuestro autor en que Noé cuando salió del Arca después del Diluvio comenzó a repoblar fabricando casas separadas... Es incierto el fundamento, porque solamente se salvaron ocho personas en la Arca, y para ocho personas no tenía necesidad de edificar en los Altos de los Montes ...”.
Hizkuntzari begira ere Calatayud Amasa ez dabil adarretatik: “El autor hace mención que todos los historiadores de las diversas Tierras del Orbe, si hallan etimología, se valen de ella... ¿Y cómo puede ser que esta máxima general se halle autorizada desde el principio del mundo? ¿Por ventura Adán investigó algunas antig?edades desde el principio del mundo, cuando todo lo que había en él era muy reciente?”.
Francisco de Gainza Lezon jaio zen 1658an.
Baina bere geziak Gainzaren bihotzera apuntatzen ditu Calatayudek, ondoko lerroetan ikus daitekeen bezala: “Si Adan enseñó que para inventar lenguajes es menester buscar voces que denoten el orígen de las cosas significadas, ninguno ha podido imitar al primer hombre en la institución de lenguas; porque fuera de Adán, que tuvo ciencia infusa, no ha habido ni habrá inventor de lenguas que tenga o haya tenido noticia del orígen de la centésima parta de las cosas del mundo. Yo creo que el autor padece aquí alguna equivocación. Habrá oido decir que la etimología descubre el orígen del Nombre y confundiendo la voz con su objeto, traslada al objeto lo que le conviene a la voz”.
Garibayren aipuetan Gainza hainbeste oinarritzeak ere ematen dio aukera hondarribitarrari ondokoa idazteko: “Para desvanecer estas notas me valgo del Infatigable erudito Garibay —dice— tan célebre Historiador y verdadero Vascongado, inteligente del Vascuence, como lenguaje nativo suyo. Bello elogio. Pero diciendo eso, supone el autor que hay también Vascongados no verdaderos, sino supuestos, lo que jamás he oido. Tal vez querrá decir el autor que Garibay no solo es Vascongado de nacimiento sino también por la afición con que mira y celebra las cosas del País Vascongado. Pero de ese modo en lugar de aumentar, minora nuestro autor la autoridad de este grave Historiador en los puntos que conciernen al Pais donde se habla Vascuence; porque menos autoridad tiene un autor apasionado que un indiferente...”.
Irun Tobalen eraginpean sortzearen gaineko teoriari kontrajartzen dio Calatayudek bere luma zorrotza: “Si es verdad que Irun lo fundó Tubal, como pretende nuestro autor, y si dice que Tubal era temeroso de Dios, ¿de dónde lo sabe? ¿Los compañeros de Tubal o sus primeros descendientes dejaron en los solares de Irun algún escrito que diese esa noticia?
Calatayudek azken errematea ematen dio Francisco Gainzari, bere hitz gordin hauekin: “No se puede negar que nuestro autor, en edad muy avanzada conserva aún el espíritu jóven: porque el escribir la historia de un Pueblo hasta ahora apenas conocido, traer su orígen desde Tubal, examinar y decidir el estado que tuvo en los retirados tiempos... todo eso es una empresa que a cualquiera otro por más instruido que estuviese en la historia, por más robustez y fuerzas que tuviese para ver y examinar instrumentos, le arredraría. Pero al varonil ánimo de nuestro autor le pareció que a los setenta y seis años de edad podría emprender todo ello, para evitar la ociosidad. Por eso sin duda salió la dichosa Historia de Irún, tan sólida, verdadera y elegante”.
Garai batean historia egiteko modu baten adibideak dira bi liburuak. Ezer gutxi ekartzen diote historiari, baina oso interesgarriak ditugu historian barreneko etapa diferenteak ulertzeko. Bestalde, lehen ere aipatu dudan bezala, ez da arraroa egiten bi egileak erlijiosoak izatea, erlijiosoak baitziren kulturarako ateak irekiagoak zituztenak. Eta erlijiosoen arteko ziztada pozoitsuak ere normaltzat hartu behar ditugu. Adiskide min batek sarritan dioen moduan, “Odio de cura hasta la sepultura” Nihil novum sub sole.
1Bi liburuak luzera berdintsukoak dira
Irakurleen iritziak:
comments powered by Disqus